Spar tid og penger
Å starte et firma er ikke plankekjøring på noe som helst vis. Heldigvis finnes det nøytrale tredjeparter, slik som Regnskapskollegiet, som kan hjelpe deg på veien. Det vil du spare både tid og penger på.
Velg riktig selskapsform
Noe av det første du må ta stilling til er hvilken selskapsform du burde benytte. Her har du mye å velge i, og vi nevner i fleng:
- Aksjeselskap (AS)
- Enkeltpersonsforetak (ENK)
- Ansvarlig selskap (ANS/DA)
- Samvirkeforetak (SA)
- Almennakjseselskap (ASA)
- Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF)
- Stiftelse
- Forening
Det er særlig de to første selskapsformene på denne listen som brukes mest i Norge, hver med sine fordeler og ulemper. Hvis du ønsker å lese mer om de ulike selskapsformene og tilhørende plikter, anbefaler vi å ta en kikk på Altinns gode forklaringer på hver av selskapsformene.
Store utgifter eller vekstambisjoner?
Generelt sett kan vi si at et aksjeselskap er best for de som enten har store utgifter forbundet med driften av selskapet, eller en ambisjon om å få flere ansatte og en stor økning i omsetning de nærmeste årene.
Med et AS står du nemlig ikke personlig ansvarlig for eventuell gjeld som firmaet pådrar seg, og det gjelder alt fra leverandørgjeld til ansattes lønn.
Dessuten er vil et AS gi deg langt mer fleksibilitet knyttet til din egen lønn, og du trenger ikke personlig å skatte av alt selskapet tjener hvert år. I stedet kan du velge å spare penger i selskapet og ta ut utbytte eller lønn når du trenger det.
Vi hjelper deg med strategi, planlegging og papirarbeidet
Det er ikke å komme utenom at det å starte eget firma medfører en hel del papirarbeid. Det kan være utfordrende å få oversikt over alt som skal signeres og sendes inn, og da er det godt å ha en erfaren rådgiver i bakhånd. Regnskapskollegiet har hjulpet utallige nye bedrifter med valg av selskapsform og legge grunnlaget for en vellykket oppstart.
Myndighetene har strenge krav for alt som skal være med i registreringen. Vi er eksperter på dette og hjelper deg gjerne gjennom hele prosessen. Slik sparer du både tid og penger!